Jarig? Trakteren!

Op dezelfde dag, zelfs binnen twee uur, kom ik drie keer een jarige tegen. Een jarig bedrijf welteverstaan. En ook deze jarige bedrijven vinden: als je jarig bent moet je trakteren. Maar wat houdt trakteren nou eigenlijk in? Als ik naar de betekenis ga zoeken kom ik omschrijvingen tegen als 'als gast ontvangen' en 'een lekkernij overhandigen'.

Een vlaaienkoning vierde een jubileum in ons winkelcentrum en trakteerde. Nou ja, bij aankoop van een taart kreeg je korting op een tweede taart. Een liftenverkoper bestond 25 jaar en trakteerde. Nou ja, bij aanschaf van een lift kreeg je 500 euro korting. Een tv-gids bestond zoveel jaar en trakteerde. Nou ja, bij een – overigens zeer voordelig – abonnement kreeg je gratis kortingsbonnen voor een gezondheidscentrum ter waarde van 70 euro. Er wordt dus in alle gevallen een voorwaarde geschapen voordat er getrakteerd wordt. Er moet eerst een omzetverhogende actie van een klant worden uitgevoerd voordat deze klant een voordeeltje krijgt. Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat dat de oorspronkelijke betekenis van trakteren is.

Volgens mij is het al eeuwenlang zo dat men trakteert om een bijzondere mijlpaal te vieren. Anderen wordt ongevraagd iets aangeboden zonder dat een tegenprestatie wordt verlangd. Degene die trakteert wil zijn blijheid tonen over die bereikte mijlpaal en wil anderen daarin laten meedelen. De ander is vrij om de traktatie aan te nemen of af te slaan. Ik ging dus als eerste reactie direct in de rij staan bij de vlaaienkoning, want ik had wel zin in een 'gratis taart of gebakje', zoals ik onbewust dacht. Toen bleek dat ik eerst een taart voor 15 euro moest kopen om daarna zo'n zelfde taart voor slechts 7,50 nog eens en tegelijkertijd aan te schaffen, was de lol er snel af en ging ik verder met het halen van de boodschappen waarvoor ik naar het winkelcentrum was gekomen.

'Wie jarig is trakteert' is een uitdrukking die door bedrijven toch heel anders geïnterpreteerd wordt dan door personen. Dat is begrijpelijk, maar ook wel jammer. Het zou volgens mij een hoop goodwill kweken wanneer bedrijven ook gratis iets weggeven. Als bijvoorbeeld de Kipkeizer een jubileum viert en een tentje opbouwt waar men gratis een stokje kipsaté ontvangt, zal dat waarschijnlijk een hoger aantal bezoekers trekken en meer omzet genereren. Tenzij die kipsaté van een dermate baggerkwaliteit is dat het de bezoekers juist wegjaagt. Als dat het geval dreigt te worden moet je je als bedrijf afvragen of trakteren omdat je jarig bent wel zo'n goed idee is. Maar goed, als dat het geval is moet je je als bedrijf misschien wel afvragen of het überhaupt wel slim is om bepaalde producten te verkopen en, als dat het hoofdproduct is, of het niet beter voor de maatschappij zou zijn om helemaal je tent(je) te sluiten…

 

Plaats een reactie