Trap ik er tóch weer in…

Dát doen we dus ook niet meer. Je weet – al jaren – dat je het niet moet doen, en toch trap je er weer in. Het valt namelijk altijd tegen. En als het niet tegenvalt ben je gewoon een geluksbal.
Ik heb het over de online veilingen, in dit geval die van BVA Auctions. Men biedt er werkelijk van alles aan en iedere geregistreerde mag bieden. Op het oog echt mooie spullen, maar als je je er iets beter in verdiept is het allemaal wat minder mooi.

Apple laptop

Zo zag ik daar op een goed moment een aanbieding van een mooie Apple laptop. Heb ik nooit gehad, de prijs was prettig, dus daar ging ik. Met nog een uur te gaan doe ik een bod, volledig in de veronderstelling dat ik binnen dat uur royaal overboden zal worden. Maar nee hoor, een uur later ben ik de gelukkige winnaar van deze veiling! Twee gedachten volgen elkaar snel op na het lezen van het heuglijke nieuws: 1. ‘Yes! Gelukt, gaaf, ik heb een Macbook Pro gescoord’, en 2. ‘Huh…maar wacht eens. Er heeft niemand overboden in een uur tijd. Er zal toch niets aan die laptop schelen?’ Ik had de informatie die bij het artikel stond wel gelezen. Bijvoorbeeld dat er geen adapter bij zat, maar dat was niet erg. En dat de harde schijf gewist was, maar simpel te herstellen was. En dat eventuele defecten of beschadigingen op de foto’s getoond werden. Ook geen probleem, ik had niets geks gezien. Op de BVA-app… Op mijn smartphone, waarbij de zoomfunctie wel werkt, maar de foto alleen maar onduidelijker wordt… Toch maar even kijken op de pc, waar ik wel goed kan inzoomen.

Ai! daar had je het al. Op de pc is de foto veel groter en is ook duidelijk te lezen wat er op het geeltje staat dat boven op de laptop geplakt is: ‘toetsenbord kapot’. O, lekker dan. Ik heb een laptop gekocht waarvan het toetsenbord niet werkt. Gelijk maar even chatten met een medewerker van BVA. Helaas, men is onvermurwbaar. Ik zit aan de koop vast.
Bij het ophalen mocht ik een gratis laptopsleeve uitkiezen. Nou, okee. Een gebruikte, niet erg fris uitziende sleeve uitgezocht en snel weggegaan.
Onderweg gelijk maar even een adapter voor de laptop gehaald. Een groot geval dat ‘slechts’ 75 euro kost. En thuis de laptop maar gelijk geprobeerd. Maar doet het niet natuurlijk, want de schijf was gewist. Via de beschrijving van BVA lukt het om het apparaat aan de praat te krijgen. Maar hij is wel erg traag, wat mij bevreemdt omdat op de site stond aangegeven dat er een werkgeheugen van liefst 16Gb aanwezig zou zijn. Dat blijkt helemaal niet te kloppen, het geheugen gaat niet verder dan 4Gb. Daarnaast blijkt de accu overleden te zijn. Althans, aangesloten op het electriciteitsnet werkt de laptop, maar zodra de laptop wordt afgekoppeld valt deze ook uit. De batterij laadt dus duidelijk niet op. Pfff!

Snel weg ermee!

Gelukkig lukt het me om van de laptop af te komen. Ik neem contact op met BVA en meld dat er sprake is van oplichting door BVA. Er was weliswaar op de foto gemeld dat het toetsenbord kapot was (wat overigens wel meeviel), maar men had de defecte accu verzwegen en een iets te rooskleurig geheugen vermeld. Daar had men geen verweer tegen, dus kon ik mijn laptop retour sturen. De kosten voor retour sturen werden vergoed en ik kreeg het aankoopbedrag netjes teruggestort. De adapter kon ik ook retourneren in de mediawinkel, dus uiteindelijk heb ik er weinig schade van ondervonden. Maar het heeft wel veel moeite en ergernis gekost, waardoor ik weer een jaartje korter leef…

 

Plaats een reactie