Aanbiedingen ? Het zal wel…

Ik sta bij de kassa van een supermarkt. Ik ben net langs een schap met aanbiedingen gelopen en heb wat artikelen meegenomen. De reden daarvoor was de interessante aanbiedingsprijs. Ik was niet voor dit artikel naar de supermarkt gekomen, maar neem het nu vanwege de prijs toch mee.
Ik houd altijd goed de kassadisplay in de gaten als mijn artikelen gescand worden. Het afgeprijsde artikel wordt gescand, maar de normale prijs wordt getoond. Ach, dat wordt altijd aan het eind wel verrekend, denk ik nog. Dat gebeurt echter niet, dus ik meld de kassière dat het artikel in de aanbieding is. Ze pakt direct de folder erbij en bladert deze helemaal door. "Nee meneer, het staat niet in de folder". Alsof aanbiedingen alleen in een folder staan! "Ja sorry, maar ik heb toch echt gezien dat dit een aanbieding is", zeg ik. "Loopt u maar even naar de servicebalie, daar krijgt u het verschil terug". Ook goed. Ik naar de servicebalie. De medewerkster gaat het controleren en loopt de winkel in. Na drie minuten komt ze terug en blijk ik 'gelijk te hebben'. Dat wist ik natuurlijk allang, maar wat ik als eerste denk: ben ik nou de enige die deze aanbieding koopt, of ben ik de eerste die de foutieve prijs opmerkt, óf ben ik de eerste die de foutieve prijs opmerkt en dit ook meldt?
Ik krijg het verschil uiteraard terugbetaald en verlaat de winkel. Daarbij vraag ik me af wat er met mijn melding gedaan wordt. Er zijn meerdere opties. Het kan zijn dat de aanbiedingperiode voor dit product voorbij is en dat dientengevolge de originele prijs weer geldt. Het schap met de aanbieding moet dan leeggemaakt worden of minimaal dient de actieprijs verwijderd te worden.
Het kan ook zijn dat de actie net gestart is en dat de aanbiedingsprijs nog niet in 'het systeem' is ingevoerd. In dat geval dient dit gemeld te worden aan de leidinggevende die daarop direct actie onderneemt om de prijs zo snel mogelijk aangepast te krijgen.

Eigenlijk had ik na een uur weer terug naar de winkel moeten gaan om te checken of er iets aangepast zou zijn. Gek misschien, maar het zou me namelijk niet verbazen als er geen verdere actie door de medewerkster ondernomen zou zijn, met de gok dat andere klanten de fout niet zouden opmerken. Of ze zou alleen de actieprijs verwijderd hebben om te voorkomen dat er meer zeurklanten zouden komen…
Ik weet dat het wat zeikerig klinkt allemaal, maar ik heb dit soort situaties al vrij vaak meegemaakt en ik stoor mij aan het feit dat veel medewerkers niet goed op de hoogte zijn van de prijsstellingen in hun eigen winkel en daar op het oog ook helemaal niet mee zitten…

Plaats een reactie